Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Joanna Lech (CUPT): Są pieniądze na zakup taboru. Kolejne konkursy wkrótce

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.
Dellner

Autor:

ep.

Data publikacji:
08-04-2025
Ostatnia modyfikacja:
08-04-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

Centrum Unijnych Projektów Transportowych ma do dyspozycji kilka instrumentów finansowych, w ramach których można uzyskać fundusze na zakup taboru kolejowego w ramach obecnej perspektywy finansowej. Pierwsze podmioty już uzyskały wsparcie, ale będą ogłaszane kolejne konkursy. O szczegółach mówi Joanna Lech, dyrektor CUPT.

– Na zakup taboru w obecnej perspektywie finansowej, czyli do roku 2027, a faktycznie do 2029, mamy do dyspozycji środki z kilku instrumentów finansowych. Takim z najkrótszą perspektywą finansową jest Krajowy Plan Odbudowy – mówi Joanna Lech. CUPT rozstrzygnęło już pierwszy konkurs, w ramach którego do dyspozycji były 3 mld zł. Zostały już podpisane umowy na ok. 100 sztuk taboru. Wsparcie otrzymało w sumie kilkanaście podmiotów. Pewna pula środków została jeszcze do rozdysponowania.– Główną przeszkodą, z którą się spotkaliśmy, jest krótka perspektywa wydatkowania tych środków, czyli połowa 2026 roku – mówi dyrektorka CUPT.

– Przed nami jest konkurs na tabor do przewozów aglomeracyjnych i ponadregionalnych – informuje szefowa CUPT. – Nie będziemy finansowali w tym konkursie taboru regionalnego, tego którym na przykład dysponuje Polregio – zaznacza Joanna Lech. – Ten konkurs zamierzamy ogłosić we wrześniu bieżącego roku z terminem naboru wniosków do stycznia przyszłego roku.

Do rozdysponowania będzie około półtora miliarda złotych. Perspektywa wydatkowania tych środków będzie dłuższa niż w przypadku KPO, bo aż do końca 2029 roku.

Joanna Lech przypomina, że w ramach KPO rozstrzygnięty został także konkurs na urządzenia pokładowe, tak zwane on-boardy. – Nie spotkaliśmy się tutaj z bardzo dużym zainteresowaniem, być może ze względu na ograniczony czas na wydatkowanie tych środków, tj. połowa 2026 roku – zauważa nasza rozmówczyni. Do rozdysponowania było ponad 400 mln zł, a część środków została jeszcze do wydatkowania.

Beneficjanci zainteresowani tego typu przedsięwzięciami będą mieli szansę wziąć udział w planowanym do ogłoszenia konkursu w ramach programu FEnIKS. – Liczymy na to, że zainteresowanie będzie większe – mówi Joanna Lech.

– Również we wrześniu ogłosimy konkurs z terminem aż do listopada kolejnego roku i pulą środków do rozdysponowania w wysokości 150 milionów złotych – informuje przedstawicielka CUPT.
Joanna Lech podkreśla, że podmioty zainteresowane dofinansowaniem mogą skorzystać ze wsparcia merytorycznego CUPT. – Prowadzimy wiele seminariów, prowadzimy warsztaty dla potencjalnych odbiorców wsparcia. Zachęcam do kontaktu z Centrum Unijnych Projektów Transportowych – mówi dyrektorka tej instytucji.

Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.
Dellner

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Alstom zwiększa moce produkcyjne. Duże inwestycje we Francji

Tabor i technika

Alstom zwiększa moce produkcyjne. Duże inwestycje we Francji

Roman Czubiński 08 kwietnia 2025

Świerkot (Stadler): Polska KDP powinna być na 250 km/h

Infrastruktura

Świerkot (Stadler): Polska KDP powinna być na 250 km/h

Łukasz Malinowski 04 kwietnia 2025

Zobacz również:

CPK dofinansuje drogi wokół planowanego lotniska

Infrastruktura

CPK dofinansuje drogi wokół planowanego lotniska

inf. pras. 15 kwietnia 2023

Fundusze unijne zainaugurowane, choć bez pieniędzy

Prawo i polityka

Słowacja tnie kolejowe połączenia. Powodem brak dotacji

Biznes

Słowacja tnie kolejowe połączenia. Powodem brak dotacji

Przemysław Farsewicz 14 czerwca 2022

Pozostałe z wątku:

Alstom zwiększa moce produkcyjne. Duże inwestycje we Francji

Tabor i technika

Alstom zwiększa moce produkcyjne. Duże inwestycje we Francji

Roman Czubiński 08 kwietnia 2025

Świerkot (Stadler): Polska KDP powinna być na 250 km/h

Infrastruktura

Świerkot (Stadler): Polska KDP powinna być na 250 km/h

Łukasz Malinowski 04 kwietnia 2025

Zobacz również:

CPK dofinansuje drogi wokół planowanego lotniska

Infrastruktura

CPK dofinansuje drogi wokół planowanego lotniska

inf. pras. 15 kwietnia 2023

Fundusze unijne zainaugurowane, choć bez pieniędzy

Prawo i polityka

Słowacja tnie kolejowe połączenia. Powodem brak dotacji

Biznes

Słowacja tnie kolejowe połączenia. Powodem brak dotacji

Przemysław Farsewicz 14 czerwca 2022

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5